Acum câteva zile, compania Starbucks și-a concediat CEO-ul, Laxman Narasimhan, în funcție de mai puțin de un an, deoarece sub conducerea sa compania a raportat două trimestre consecutive de scădere a vânzărilor, iar prețul acțiunilor sale a scăzut cu 20%.
Competiția este acerbă, iar cu cât ești în vârf, cu atât fiecare greșeală se plătește și mai mult. De aceea, orice antreprenor știe că împărțirea responsabilității în cadrul companiei este un factor important în succesul acesteia. Iar responsabilitatea vine în primul rând cu înțelegerea funcției, întrucât de exemplu un director executiv trebuie să își asume niște obiective clare, trebuie să își înțeleagă rolul, echipa și să gestioneze cu atenție resursele oferite. Iar dacă nu reușește să realizeze aceste lucruri, este înlocuit de alt director care se consideră că poate face o treabă mai bună.
Competiție este și în politică, însă cumva spiritul antreprenorial nu a pătruns în această sferă a societății. Paradoxal, într-o lume în care ești ales să reprezinți o comunitate care depinde de tine, căreia îi poți influența prezentul și viitorul, nu ești tras la răspundere că nu ți-ai îndeplinit atribuțiile funcției. Altfel nu prea se poate explica de ce de ani de zile vedem aceleași fețe care aspiră la funcții și prea puține fețe noi.
Cum ar fi dacă partidele s-ar comporta precum o companie, iar politica ar fi piața liberă?
Și-ar asuma liderii de partide o responsabilitate mai mare? Ar înțelege candidații care cer votul că trebuie să livreze dacă li s-a oferit încrederea investirii într-o funcție publică? Am vedea programe electorale bazate pe cercetări și studii de piață, corelate la realitățile noastre? Și-ar mai permite politicienii să vină cu măsuri nerealiste sau să promită lucruri imposibil de oferit?
Nu ar fi mai sănătos ca liderii de partide care au eșuat să se dea la o parte de la masa deciziilor? Ca parlamentari de care nu a mai auzit nimeni după alegeri să nu mai fie promovați pe liste? Ca persoane care vor să arate că au învățat din greșeli și că s-au maturizat, să schimbe strategia? Ca persoane care au eșuat într-un ciclu electoral, să își ia un timp de reflecție și să ofere șansa de a candida și altora?
Alegerile din acest an seamănă cu o ciorbă reîncălzită plină de legume pe care le-am gustat de mai multe ori, dar pe care le regăsim acum în alte forme. Ori partidele cred că gusturile noastre s-au schimbat, ori cred că dacă le prezintă altfel vom simți că alimentele au un gust mai bun de data aceasta.