România: o Republică în căutarea unui Preşedinte

Dominate de un sentiment al mediocrităţii, alegerile prezidenţiale din toamna lui 2024 nu  par să fie un reper pe agenda  conversaţiei publice din România. Dincolo de volumele care urmează să fie publicate, dincolo de chipurile de pe panouri, dincolo de recalculările de pensii nu se mai află nimic. Este ca şi cum scrutinul de peste câteva luni ar fi doar o formalitate. Ca niciodată parcă în ultimele decenii,  postura de preşedinte al republicii  este irelevantă. Vidul intelectual care domină acest moment politic este semnul noilor vremuri:  posteritatea lui Klaus Iohannis este  extinderea, de neoprit, a dezangajării şi a demagogiei. Republica este redusă la un aranjament de conjunctură, insensibilă la tragediile şi crizele cu care  este contemporană.

Preşedintele şi instituţiile

Ceea ce mediocritatea agresivă ignoră este însăşi natura instituţiei şefului de stat. Semiprezidenţialismul  plasează pe alesul  prin vot universal într-o  poziţie esenţială: chiar dacă nu poate atinge anvergura de prerogative a omologului  francez, preşedintele republicii este actorul fără de care politica externă , siguranţa naţională şi statul de drept nu pot fi imaginate. Inacţiunea sa  conduce la paralizia statului. De conduita şi de viziunea sa depind gesturile şi direcţia României înseşi.

Căci preşedintele nu se poate confunda cu un premier ce face bilanţul contabil al deficitului bugetar. Misiunea sa  îl situează într-un  cu totul alt registru simbolic şi juridic. Şeful de stat nu este şi nu poate fi un agent imobiliar ce oferă case  şi credite compatrioţilor săi, după cum nu  poate fi doar personalitatea afabilă şi locvace ce apare la televiziune, ca  într-un reality show.

Şi poate că nimic nu este mai  neliniştitor acum decât această  neinţelegere a profilului şi a aşteptărilor prezidenţiale. Mai mult  decât oricare dintre actorii constituţionali, preşedintele este aflat  în zona delicată a deciziilor strategice.  De la desemnarea unui candidat la  poziţia de prim ministru la definirea politicii externe, opţiunile sale sunt esenţiale şi pot avea un efect decisiv, pe termen mediu şi lung.  Primul magistrat al republicii nu își poate delega atribuţiile şi  responsabilităţile nimănui altcuiva. În clipele de criză preşedintele este vocea care trebuie să se distingă cu claritate, spre a oferi un sentiment al stabilităţii.

De la CSM la CSAT, Preşedintele se află în legătură cu o întreagă reţea de organisme. De la starea statului de  drept la  direcţia politicii externe şi apărarea constituţiei, temele pe care este chemat să le administreze sunt vaste. Acţiunile sale nu sunt nicodată lipsite de semnificaţie. Participarea la o şedinţă de guvern este un act care se remarcă,  invariabil. Prezidarea CSM poate însemna ocazia de a transmite un mesaj legat de egalitatea constituţională şi de domnia legii.

Ales nu spre a guverna, ci spre a prezida, şeful de stat poartă  pe umerii săi povara unei solitudini teribile. Înconjurat de consilieri, plasat alături de guvern şi de premier, şeful de stat este singur în momentele în care stările excepţionale sau ameninţările militare se comturează, neliniştitor. În toate aceste ocazii, şeful de stat nu  mai poate recurge la  gesticulaţia unui politician oarecare. Angajat partizan, de vreme ce nu se poate izola, preşedintele trebuie să accepte instalarea în logica de solemnitate şi de gravitate a  magistraturii sale.

Iată de ce  căutarea unui Preşedinte nu poate fi niciodată o simplă operaţiune  de casting mediatic. Preşedintele republicii nu poate fi doar un corp locuit de discursuri abile. Şeful de stat trebuie să deţină un curaj aparte: tragedia din Ucraina defineşte o vecinătate pe care nu o mai putem ignora.

Preşedintele Republicii  trebuie să se afle în centrul conversaţiei instituţionale  ce acordă un viitor democraţiei constituţionale. La distanţă egală de vorbăria goală şi de tăcerea irelevanţei, şeful de stat este obligat să îşi găsească un ton şi o conduită. Preşedintele interpretează constituţia şi îşi trasează un drum: mediocritatea se poate dovedi fatală în circumstanţele marilor încercări.

Irelevanţa scrutinului  nu poate da naştere decât unei instituţii irelevante.  Demagogia şi platitudinile nu se pot substitui viziunii autentice. Republica are nevoie de un preşedinte, după cum are nevoie de cetăţeni. Anii ce vin sunt cei în care vom avea ocazia de a reflecta la acest modest adevăr.

Folosim cookie-uri pentru a furniza o experiență mai bună de navigare. Prin continuarea navigării pe website-ul nostru, confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Confidentialitate
De acord